Sunday, February 24, 2008

Ziarah Maqamat Di Iskandariah

Assalamualaikum Wr. Wb.

Segala puji bagi Allah yang sentiasa memberi nikmat begitu luas sekali di mana semua makhluk dapat merasainya. Selawat ke atas junjungan Nabi besar kita, Muhammad ibn Abdillah S.A.W. yang banyak berjasa kepada kita. Sollu 'Alan Nabi !!

Alhamdulillah..syukur setinggi-tingginya kpd Allah yang mencipta kita dengan sebaik kejadian, yang memberi peluang sekali lagi terutama bagi diri penulis ini dan semua manusia untuk sama-sama saling mengingati supaya bertakwa kpd-Nya kerana dengan itulah satu-satunya jalan menuju kepada Yang Esa. Moga2 kita semua tergolong dalam orang2 yang selalu bersamanya. InsyaAllah..

ok..sambung lg cite ni..alhamdulillah baru saje selesainya program pertama lajnah aku utk tahun ni..iaitu Ziarah Maqamat di Iskandariah..ape tu?? ni prog, kite menziarahi makam2 para Aulia' dan 'Ulama yang pernah berjasa kpd kita terutama di bumi kinanah mesir ni...

pada 23 feb 2008, ni la hari aku dan para peserta yang mengikuti prog ni akan berangkat ke iskandariah utk menziarahi maqam2 yang ada di sana..kite semua akan bertolak pada pukol 9 pagi ni..

pagi tu, aku pon bangun lambat sikit..trus aku mandi..kire lincah punye ah..da lambat katekn..haha!! aku pon dah amek bnd2 yg penting utk aku bwk n trus klua..bile sampai kat markaz singapura, tmpt berkumpul pelajar spore..ingatkan aku dah lambat sgt2 ah..skali tu, aku masuk dlm rumah tu, nmpk sorg je yg dah dtg..aku pon pikir, "aikz?? sorg je dah dtg?? yg lain mane eh??" aku pon tanye bdk yg dtg dulu ni, "eh sori ah aku lambat sikit tadi..ni mane sume blm dtg lg?? aku ingat tadi, aku sorg je lambat...ade lg yg lambat..nk kene tau bdk2 ni sume..dah nk pukol 9 ni.." lps tu, aku pon pegi kat tmpt banat la kn..tanye dorg, "ustz2 skalian, sume dah sampai blm? dorg pon jwb, "blm lg, ana sorg je yg dah sampai" aku jwb balek, "hah? blm sampai jgk? lerr..ape daa..sume lambat..mcm dah janji dtg lambat..ok tkpe ustz..syukran"

then, van yg kite akan naik dah sampai...die ade kat bwh..aku pon geram dgn bdk2 sume ni..blm sampai2 lg..aku gegas turun bwh suro brother driver tu tunggu jap.."sawani ya ammu, kullu asdiqa' lamma ya'tii" (1 min lg ye bro, sume kwn2 saye blm dtg ah)...aku pon call bdk2 sume ni.." eh korg sume mane ah?? ammu van dah sampai ni.." dorg jwb, "kite dah nk sampai ni, dah kat depan masjid musa.." aku pon jwb balek, "ok mcm ni..korg tunggu je kat situ..nanti aku amek korg kat sane..ok?"

aku pon naik van dgn bdk2 yg dah sampai kat markaz n trus pegi amek bdk2 yg lambat tu..hehe..sampai je kat masjid tu, "lerrr...lambat ah korg ni..dah nk pukol 9 tau..bdk2 yg tunggu kat wimpy tgh tunggu kite sey.." kite semua pon trus pegi sane..amek lg org yg tunggu kat wimpy..skali sampai je, same jgk cm kat markaz tadi..blm dtg jgk..ammu van dah tunggu la ni..hati aku ckp, "eh, bdk2 ni..geram btol..tahan2..sabar2.."..bile dah nmpk dorg je, aku pon suro dorg naik cpt2 sbb dah lambat..takot sampai lambat sgt plak..tp sblm tu, aku kasi dorg kertas info maqamat yg kite nk ziarah jd dorg ade idea sikit..aku pon tanye 'ammu tu, " ya 'ammu, kam kilo ila iskandariah? (pakcik, brape km pegi alexandria ni?) 'ammu pon jwb, " hawalai 100-200 kilo insyaAllah" (dlm 100-200km sampai sane)..aku pon tanye lg, "hawalai kam sa'ah ya ammu? (dlm brape jam sampai sane?) ammu jwb lg, "hawalai arba'ah sa'ah".. masyaAllah!! jauh btol la..cmni boleh sampai tetido sume..kalau cm gitu kn, aku lg suke..sbb boleh tido..ganti balek semlm tk tido sgt..haha!!

dlm brape jam kemudian, ade org nk buang air plak..die suro aku tanye ammu berenti kat mane2..aku pon buat la..mintak ammu berenti kat tmpt rehat..then, kite semua stop kat tmpt namenye, MASTERS..mcm tmpt mkn gitu...kire kalau pegi mesia, MACHAP gitu la...dabes semua buang air, kite pon naik van den sambung perjalanan..

aft dat, ammu van semua stop kat tmpt rehat lg satu..name die Qaryah Asad (Kampung Singa)..sort of zoo gitu la..so, kite pon tgk2 ape yg ade kat dlm tu..dlm brape min gitu, kite pon trus naik van n sambung destinasi kite yg sebenar..

130ptg, sampai lah kite kat depan masjid imam Al-Busairi..ni la tmpt maqam Imam Syarafuddin Al-Busairi, seorang yg mengarang buku selawat burdah..

then, kite pon pegi maqam Sayyidati Mandarah, beliau adalah makcik sblh bpk Syeikh Ibrahim Al-Dusuki..Beliau jgk salah seorang Ali Bait Rasulullah, keturunan Imam Hussain ibn Ali..

Then, kite ke maqam Sayyidi Ali Abd Fattah, beliau adalah pakcik sblh mak Syeikh Ibrahim Al-Dusuki..di situ jgk ada dua maqam lg..aku lupe nama die..

Setrusnye, kite pegi maqam Sayyidi Abu Al-Abbas Al-Ansari dan dua anaknye iaitu Sayyidi Ahmad dan Sayyidi Muhammad..beliau adalah salah seorang wali Allah dan Syeikh tareqat yang kedua..

Then, kite trus ke maqam 12 Wali Allah dan tiga orang anak Imam Zainal Abidin ibn Imam Hussain..mereka semua Ali Bait Rasul..

Also, kite ke maqam Sayyidi Yaqut Al-'Arsh..beliau salah seorang wali Allah..

tulah maqam yg ade kat daerah situ..satu tmpt ade byk skali maqam..kire terkenal ah..lps tu, kite semua naik van trus pegi ke destinasi lg satu..iaitu maqam Nabi Danial dan Luqman Al-Hakim..ni la beliau adalah seorang cerdik pandai yg slalu menasihati anaknye dan iktibar bagi umat akhir zaman ni dan beliau jgk antara surah yg disebut dlm quran..

last but nt least, destinasi maqam yg akhir..iaitu maqam Abu Darda'..beliau antara sahabat yg agung Rasulullah..beliau jgk sahabat paling baik dgn Abdullah ibn Rawahah..beliau pon antara sahabat bersama Amru ibn 'Ash yg berjaya membebaskan negeri mesir di Fustat, Iskandariah..

Alhamdulillah..tu saje maqam yg ade di sane..lps tu, kite pon pegi ke rumah akhawat yg blaja di sane..sbb dorg dah masakkn khas utk kite semua..mkn seafood lg..haha!! semua pon dah kenyang..sampai menjilat jari..kite pon berangkat balek cairo..sampai pukol 1230mlm..

tu saje la yg aku nk share..pnat tu biase la..tp best ah..dpt knl maqam aulia' agung yg pernah jejak kaki kat negeri mesir..sampai sini jela..lain kali aku tulis lg..see u later..

salam..

yg dhaif,

~Taufik~

0 Comments:

Post a Comment

<< Home